Followers

kelebihan atau kekurangan...menentukan atau ditentukan

| Sunday, March 13, 2011 | |
salam kepada pembaca mayaku..aku harap kalian semua sihat sejahtera dan senyum-senyum selalu ya..:)

kenapa manusia menilai wajah seseorang wanita ataupun lelaki..maknanya dari segi luaran mempunyai kelebihan dan pakej yang lengkap..betul kan..kita akan tertarik sesuatu yang kacak..cantik..macam supermodel gitu...itu satu kelebihan yang ada pada seseorang yang ada pakej sebegitu...emmm dari dalamannya tak tau la kan...mungkin dari segi kelakuan..tingkah laku dan tutur kata yang baik..lagi la orang sekeliling akan pandang 'respect'...emm betul tak?..

kalau kelebihan yang ada pada seseorang dari segi akademik..cerdik..pandai..minda cergas..orang sekeliling akan beri pujian dan ucap tahniah diatas usahanya..kalu seseorang yang kurang bijak dari segi akademik dan keputusan peperiksaanya tidak memuaskan..tapi itu bukan bermakna tidak berusaha ataupun cara belajar yang tidak diuruskan dengan baik..emm adakah orang sekeliling akan mengatakan tidak pandai..bodoh dan sebagainya..lagi satu suka membandingkan orang yang berjaya dengan orang yang kurang berjaya..kenapa aku berkata macam tu..sebab ku tergolong orang yang kurang pandai..

aku bersyukur ibubapa ku mengambil berat tentang aku..tetapi adakalanya aku rasa rimas..lebih-lebih lagi telinga ni rasa bingit menahan sabar..aku tahu mereka mahukan yang terbaik untuk masa depan aku..macam sekarang ni aku kerja partime coffeehouse..ibuku tak berapa suka..tapi niat aku mahu cari pengalaman kerja dan niat kerja juga mahu mendapat keredhaan Allah...lebih-lebih lagi orang tua ku lebih suka aku dengan kerjaya guru..tapi aku ni kurang minat dengan kerjaya tu..tu la aku yang menentukan hala tuju masa depan aku..orang tua ku kah atau diri aku sendiri...?

nota kaki: sambil-sambil menaip menulis ni tengok program realiti mentor..

3 comments:

Trackback by Dr Mohd Hafiz bin Dato' Osman March 17, 2011 at 11:34 AM said...

Boleh tahu knp tak minat jadi cikgu?

Trackback by Qamarul March 20, 2011 at 4:14 AM said...

saye pun tergolong kurang pandai gak..
kputusan sgt laa average..
biase2 jer..

buat laa ape yg kite minat kan..
saye pgg satu quote nie..

Choose a job you love, & you will never have to work a day in your life

Trackback by Sephi Sephia April 12, 2011 at 6:32 AM said...

Restu ibu bapa dan usaha diri juga penentu kejayaan tetapi jangan lupa Dia memberi jika kita direstui. Bincanglah secara elok.

Apepun Diela buat, semoga dirahmati dan berjaya.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...