Followers

::pergi ke SK LUKUT::

| Tuesday, September 28, 2010 | 5 comments |
salam semua..
ini ahli kumpulan kami seperti gambar di bawah nie..
sowang lagi member tak dapat hadir...
pagi tadi kami pergi ke SK Lukut kat port Dickson..
cz pemberitahuan kat pihak sekolah ada pindaan tarikh dan masa program....
tarikh dan masa program untuk Sk Lukut pada 3 haribulan 10 nie sesi pagi pukul 8.30 pagi hingga 12.30..
pastu surat pindaan dan borang keahlian program anak angkat KTA tu kena edarkan di setiap pelajar tahun 5.wajib bagi pada kat ibubapa diorang...
n then borang keahlian tu kena serahkan semula kat kitorang time waktu rehat..

duk kantin jap..
meh sini ku perkenalkan nama member..huhu.. dari kiri namanya zupki,aku baju kaler hijau tu..ahaksss..:P
dari kanan namanya zulfadzli dan aisyaf


huhuhu..muka masing-masing tengah lapar dah nih...

time rehat...tengok gelagat diorang...macam-mcam kerenah...teringat plak zaman ku sekolah seperti diorang..hehe..

haaaa..sorang lagi kawanku namanya haiza..yang duk tengah makan...
time nie baru dapat makan..tempat dewan makan guru...



time posing jap sebelum balik...hehe....
emmmm sebelum balik sempat lagi posing kat kereta sowang cikgu mana tah
cz kat kereta tu ada 3 huruf no plate...pe 3 huruf tu..mb ada yang paham kot..mula2 tu aku blur..rupa-rupanyer di sebalik 3 huruf tu..ada word yang tak elok..huhuh..
jadi ku tak upload gambar kat cini...




::Stress..kena banyak sabar nih..dugaan di alam pekerjaan::

| Monday, September 27, 2010 | 2 comments |
salam semua..beberapa hari agak bz skit..cz memikir pasal program yang nak dijalankan
pada 2 dan 3 haribulan 10 ni..huhu..
minta maaf banyak kepada rakan bloggers cz sejak memenjak ni ku jarang berblogwalking..
singgah mana-mana blog yang sempat di singgah je....huhu.
nti ku singgah ye..nk tau juga kan aktiviti dan luahan rasa korang..ahakss..:P
hari ni jadi stress..macam-macam kena fikir..
pertama..pasal duit...cz amanah yang diberi dan orang beri kepercayaan pada ku..kena jaga betul-betul nih..
kedua..laporan praktikum ku belum setel2 lagi..nak sedih di buat nyer..
ketiga..kena phonecall ibubapa pelajar sekolah..untuk pengesahan kehadiran ibubapa dalam program tu nanti..kredit makin melayang lagi nampaknyer..
keempat..nanti kena pergi rumah ibubapa pelajar..nak kena tutup kes pasal tabungan pendidikan anak-anak..(faham-faham sendiri la ye apa praktikel ku sebenarnyer..mesti ada yang tertanya-tanya kenapa program tu dikaitkan dengan tabungan pendidikan anak-anak...huhu..mb ku sorang je paham kot...angkat bakul sendiri...ahakssszz...=)..)

Alhamdulillah..Program semalam berjalan dengan lancar::

| Sunday, September 26, 2010 | 0 comments |
salam semua..diharap semua sihat-sihat belaka..=)
semalam selesai program kecemerlangan dalam peperiksaan UPSR tahun 5..
semuanya berjalan dengan lancar..walaupun pertama kali diadakan di seremban..
dalam program tersebut saya ditugaskan bahagian pendaftaran ibubapa dan pelajar..huhu..
program tersebut dijalan pada sesi pagi dan sesi petang..huhuh..
bayangkanlah semalam terbangun pukul 7 pagi..bangun dan mandi cepat-cepat nak ke kolej waktu tu..naseb baik dekat dengan rumah sewa..huhu..
kenapa jadi macam tu cz time setting dewan habis pukul 12.30 malam..pastu dapat arahan plak dari pengarah projek katanya sampul surat untuk ibubapa kena tulis nama ahli kumpulan dan nombor telefon kami..cz semasa pendaftaran tu kena bagi ibubapa yang hadir
adesss..sampul tu saiz besar..ada dalam 70 lebih sampul tu..
ahli dalam kumpulan ku ada 6 orang..jadi setiap nama 6 orang ni kena tulis kat envelop ibubapa..
housemateku lah yang tolong aku buat kerja ni..kalu tak..tak tido la ku...huhu..
pukul 4 pagi baru selesai bab tulis menulis nama nie..huhu..
tu la yang sampai terbangun pukul 7 pagi tu..T_T
habis program untuk sesi pagi sampai pukul 1.30 tengahri..
sampai tak sempat nak solat dan makan..
memang kebulur sangat dah waktu tu..sempat makan roti dan air mineral je..
macam biasa ku kena jaga bahagian pendaftaran untuk sesi petang pukul 2..perut berbunyi-bunyi..
kena tugas yang diberi kan kena laksanakan juga..
alhamdulillah..berjalan dengan lancar..
minggu depan untuk 2 dan 3 haribulan 10 ni program yang sama akan diadakan kat kolej ku..



::Event 25/9/2010..moga-moga berjalan dengan lancar::

| Friday, September 24, 2010 | 0 comments |
salam semua..baru hari ni baru dapat update..n hanya copy n paste je tentang isu-isu semasa sejak memenjak ni..hehe..tak sempat untuk perihal diri sendiri..huhu..gedik la plak ..de ke orang nak baca entry ku ni..lantak la.. yang ingin di sampaikan hanya untuk berkongsi cerita dan pandangan masing-masing..terima atau tak itu hak masing-masing..

ok-ok..abaikan kan je la perkara di atas..huhu..sebenarnya esok ku ada projek Anak Angkat Kolej Teknologo Alpha untuk program kecemerlangan peperiksaan UPSR 2011 untuk tahun 5 kat kolej ku sendiri..jadi ini permulaan first time program ni dijalankan..jadi agak takut juga la kan program tak berjalan seperti yang diharapkan..selain itu juga program ni melibatkan ibubapa n anak..jadi ku dan kawan-kawanku yang terlibat sama untuk program ni menjadi kakak-kakak dan abang-abang angkat dengan kata lain menjadi fasilitator untuk pelajar-pelajar tahun 5.. dalam pada itu juga, setiap dalam kumpulan 1 hingga 3 yang mengetuai atau yang pegang sekolah masing telah di beri tugas masing-masing seperti..

bahagian pendaftaran ibubapa dan pelajar
bahagian siapa yang jaga tempat letak kereta
bahagian teknikel..guna slide show..sape jadi mc dan sebagainya..apa yang penting kena get ready apa jua keadaan dan kerjasama dalam team work..hehe

ni ku baru je selesai settingkan dewan untuk program tu esok..makan masa juga buat benda ni..cz ia melibatkan beberapa buah sekolah yang terpilih..perkara jadi mudah dengan team work yang memberi kerjasama untuk menjayakan program sehingga 3 oktober nanti..

banyak juga cabaran dan tekanan di saat-saat akhir untuk follow up kehadiran ibubapa dan pelajar..pagi tadi pun ahli kumpulan kami pergi ke sekolah sikamat untuk follow up n pergi berjumpa dengan guru kaunseling,GPK 1 dan guru besar sekolah tersebut..cz pada mulanya pihak sekolah tidak beri kebenaran untuk mendapatkan data pelajar dari pihak sekolah tu sendiri..jadi kami dah beri brochure untuk program tu sebelum raya kepada guru kaunseling dan dan suruh guru tersebut edarkan tapi bila kami pergi semula..segelintir pelajar tahun 5 tak dapat brochure tu..jadi kami agak susah nak call ibubapa pelajar untuk pengesahan kehadiran program tu..n kami pun buat cara pergi ke setiap kelas tahun 5 untuk beritahu mengenai program tu n kami juga beri juga borang keahlian warna ungu dan kami suruh mereka isi dan hantar kepada kami time waktu rehat..emm sambut yang diterima sangat menggalakan..alhamdulillah..dengan cara ini dapat dekat diri dengan pelajar-pelajar sekolah..malah kami pun dapat belajar berkomunikasi depan pelajar sekolah khususnye dan timba pengalaman..sepatutnya pergi ke sekolah tu pada hari selasa lepas jadi tertangguh hingga hari khamis..cz ada-ada sebab tertentu yang tak di elakkan..bukan buat kerja last last minit..lagi satu kami dah pergi ke sekolah tu tiga kali..baru hari ni(jumaat) dapat follow up dan call parent yang beri pengesahan kehadiran..dan kredit kena la korbankan sikit untuk buat benda ni semua..asalnya respon yang diberikan pelajar tahun 5 untuk pengesahan kehadiran tu hanya seorang saja yang beri respon untuk hadir..sekarang ni kami dah dapat respon tu daripada ibubapa yang nak hadir seramai 18 orang..alhamdulillah..sekurang-kurang ada juga lah responnyer daripada 1 respon tu...tp ni kami dah kerja dalam team work dan masing-masing buat yang terbaik dan termampu..insyallah..amin..doakan semoga program ini berjaya..

::PTPTN belum turunkan kos pentadbiran::

| Thursday, September 23, 2010 | 2 comments |
SUMBER:UTUSAN MALAYSIA(FORUM)

BARU-BARU ini Pengerusi Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) memaklumkan kaedah potongan gaji melalui Lembaga Hasil dalam Negeri (LHDN) akan dikuatkuasakan bagi mengutip bayaran pinjaman pelajar. Saya terpanggil untuk memberikan pandangan kepada pihak PTPTN.

Saya lihat pihak PTPTN cuba mencari alternatif bagi membuat kutipan bagi memastikan dana yang digunakan peminjam akan datang tidak kehabisan.

Usaha ini boleh dilaksanakan, namum pihak PTPTN janganlah hanya melihat tanggung jawab peminjam sahaja. Pihak PTPTN juga harus melihat tanggungjawab yang telah diamanahkan oleh kerajaan kepada mereka.

Misalnya, pihak PTPTN masih belum melaksanakan penurunan kos pentadbiran daripada tiga peratus kepada satu peratus seperti mana yang diuar-uarkan oleh kerajaan.

Hal ini menunjukkan hasrat Kerajaan untuk mewujudkan kerajaan yang mesra rakyat selaras dengan moto 'Satu Malaysia: Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan' tidak diterjemahkan oleh PTPTN.

Saya sendiri sudah menghubungi PTPTN sebanyak tiga kali, termasuk kali terakhir pada 15 April 2010 bertanyakan tarikh penguatkuasaan kadar kos pengurusan satu peratus serta surat perjanjian baru.

Namun jawapan yang diberikan masih sama iaitu surat perjanjian baru akan dihantar dalam sedikit masa lagi dan kadar baru akan dikira berdasarkan tarikh yang diumumkan oleh Menteri Pengajian Tinggi.

Seingat saya sewaktu pengumuman dibuat, hanya peminjam yang menandatangani surat persetujuan yang baru sahaja akan menikmati kadar satu peratus.

Saya telah membuat pembayaran setiap bulan melalui online, namun sehingga kini masih belum menerima apa-apa notis mahupun surat berkaitan pengurangan kadar caj daripada tiga peratus kepada satu peratus.

Adakah pihak PTPTN dan kerajaan telah lupa kepada janji-janji yang telah dibuat dan disiarkan oleh seluruh media cetak dan elektronik?

Sesuatu yang pelik dan bermain di fikiran saya mengapa begitu lambat dan tidak agresif sekali tindakan susulan yang dibuat oleh pihak PTPTN terhadap polisi baru yang diumumkan oleh kerajaan.

Sekiranya terdapat masalah pengurusan, saya mencadangkan agar pengurusan PTPTN bukan sahaja diuruskan oleh golongan profesional tetapi individu yang benar-benar berdedikasi kepada tugas, hatta bijak membuat unjuran masa dengan secara tepat dan proaktif.

Kalau saya tidak silap telah lebih setahun pengumuman kadar satu peratus dibuat oleh kerajaan namun belum nampak tindakan PTPTN.

Sudahlah semasa meminjam (belajar) tempoh kemasukan duit pinjaman kerap kali lambat, sesudah menamatkan pengajian masalah lain pula yang menimpa.

M.ZAM

Kuala Lumpur

::eBook bukan sekadar ringankan beg::

| | 2 comments |

SUMBER:KOSMO

SELEPAS bertahun-tahun isu beg sekolah berat menjadi perdebatan hangat dengan pelbagai resolusi dicadangkan belum ada penamatnya, apa yang telah dirintis oleh kerajaan Terengganu sejak tiga tahun lalu mungkin adalah jawapan terbaik.

Kerajaan Terengganu menyediakan komputer riba buku elektronik (eBook) percuma kepada pelajar sekolah rendah bagi menggantikan buku teks menjadikan mereka sebagai kumpulan eksperimental paling muda menggunakan teknologi terkini pembelajaran di sekolah.

Tanpa perlu membawa beg berat mahupun merugikan penggunaan kertas, pengenalan eBook seharusnya diakui sebagai satu inovasi dan lembaran baru dalam pendidikan negara. Sehingga kini dengan sistem pembelajaran yang dilihat semakin lancar, pelajar tahun 4, 5 dan 6 di Terengganu menggunakan sepenuhnya kecanggihan teknologi itu.

Selain Terengganu, beberapa negeri seperti Melaka, Sarawak dan Brunei sudah pun memasang impian untuk menggunakan inovasi eBook di negeri masing-masing bagi memudahkan pelajar.

Penggunaan eBook yang semakin mendapat perhatian pelajar dan ibu bapa dijangka mampu menjadi revolusi dalam pendidikan negara.

Dengan permintaan yang semakin meningkat apabila ada ibu bapa yang tidak mahu terus menunggu atau mahukan anak-anak mereka turut memanfaatkan diri menggunakan teknologi eBook, Sutera Niaga Elit Sdn. Bhd. sedia menjual eBook secara komersial.

eBook model 2011

Pengurus Besarnya, Mohd. Rozali Masdol memberitahu, selaku ejen pemasaran dan pengedaran produk di bawah Koperasi Angkat Sekolah pihaknya turut melebarkan sayap ke seluruh negeri termasuk Brunei, memandangkan eBook mempunyai potensi yang tinggi dari aspek teknologi pendidikan.

Beliau yang ditemui di pejabat Kosmo! memberitahu, eBook terbaharu model 2011 lebih komprehensif dan canggih apabila ia didatangkan dengan pelbagai perisian yang dapat memanfaatkan pelajar dan guru. Peranti terkini itu juga boleh digunakan ibu bapa dengan mudah dan selesa.

“Dengan berat hanya 1.2 kilogram (kg) berbanding model terdahulu iaitu kira-kira 1.6 kg, model terbaharu ini dijangka mampu memberi keselesaan kepada pelajar yang dibebani buku teks berat, malah ia boleh di bawa ke mana-mana sahaja dengan mudah.

“Selain itu, eBook model 2011 yang menggunakan teknologi Intel Corp. mempunyai reka bentuk lebih menarik bersesuaian dengan gaya hidup pelajar serba canggih hari ini. Peranti generasi ketiga ini dilengkapi perisian buku teks tahun 4, 5 dan 6 untuk memastikan pelajar dapat mengikuti kelas dengan pantas,” katanya.

Mohd. Rozali menambah, eBook model 2011 turut didatangkan dengan perisian jaringan komuniti seperti al-Quran, fardu ain, amalan solat dan kamus. Malah, ia bukan sahaja boleh digunakan pelajar-pelajar, tetapi ibu bapa dapat menikmati kemudahan yang ditawarkan dalam peranti tersebut.

Katanya, perisian jaringan komuniti yang ditawarkan dalam peranti terbaharu itu dapat mendekatkan lagi pelajar dengan ibu bapa mereka apabila menggunakannya.

“Sebagai contoh, perisian al-Quran yang disediakan turut mengandungi sistem audio untuk membantu pelajar mengikuti pengajaran dengan lebih mudah dan sistematik. Bahkan, pelajar dapat mengetahui maknanya apabila tafsiran turut disediakan kepada mereka.

“Perisian ini boleh mengeratkan lagi perhubungan kekeluargaan kerana ibu bapa juga boleh mengaji bersama anak-anak mereka apabila mempunyai masa lapang di rumah. Selain mengaji al-Quran, mereka boleh mengetahui mengenai cara-cara mengambil wuduk, tayamum, solat, surah hafazan dan lain-lain lagi yang terdapat dalam peranti berkenaan,” ujarnya lagi.

Dengan menggunakan peranti berkenaan, Mohd. Rozali menambah, pelajar-pelajar akan merasai pengalaman baru dalam dunia pendidikan kerana hampir kesemua perisian yang terkandung dalam eBook tersebut adalah interaktif.

Katanya, eBook terbaharu yang mempunyai paparan 10 inci dengan kerangka tahan lasak turut didatangkan dengan kamera web untuk memudahkan lagi pelajar-pelajar berhubung antara satu sama lain.

“eBook untuk pasaran umum ini akan muncul dengan versi baru lebih menarik yang juga dilengkapi Intel Pineview M Atom Procesesor 45nm, FCBGA, single core N455 hingga 1.66GHz (512 KB L2 Cache), 533 FSB LCD 10.1 dengan 1024x600(antisilau) dan perisian Window 7. Ia dijangka akan berada di pasaran pada bulan Oktober ini,” ujarnya. (baca seterusnya...)

::Saintis buktikan Nabi Musa belah laut::

| Wednesday, September 22, 2010 | 0 comments |

SUMBER:KOSMO

BOULDER, Amerika Syarikat (AS) - Saintis-saintis di AS membuktikan kebenaran kisah Nabi Musa membelah laut seperti yang diceritakan dalam kitab suci al-Quran dan Injil, lapor sebuah akhbar semalam.

Satu kajian oleh sepasukan penyelidik yang diketuai saintis Carl Drews dari Pusat Penyelidikan Atmosfera Nasional di sini, mendapati fenomena itu tidak bercanggah dengan hukum fizik.

Kitab al-Quran menceritakan bahawa Nabi Musa membelah laut dengan menghentakkan tongkatnya ke tanah semasa baginda dan kaum Bani Israel terperangkap di antara pasukan tentera Firaun yang sedang mara dan laut di hadapan mereka.

Kumpulan saintis itu yang mengkaji beberapa peta kuno Delta Sungai Nil mendapati laut terbelah itu merujuk kepada sebuah lagun yang kini dikenali sebagai Tasik Tanis di selatan Laut Mediterranean dekat Laut Merah dan satu cawangan Sungai Nil.

Kini, dengan menggunakan simulasi komputer, saintis-saintis itu menunjukkan bahawa laut berkenaan terbelah dua melalui proses tiupan angin kencang yang dikenali sebagai angin timur bertiup selaju 100.8 kilometer sejam (km/j) selama 12 jam menyebabkan aliran air sungai dan lagun itu berpusing balik lalu membentuk seperti dinding air.

Satu model lautan komputer kemudian digunakan sebagai simulasi bagi melihat kesan angin yang bertiup semalamam ke atas air sedalam beberapa meter itu.

Selama empat jam, tiupan angin tersebut menghasilkan jambatan darat sepanjang 3.2 kilometer (km) dan selebar 4.8km.

Sejurus selepas angin timur reda, air lagun dan sungai itu kembali mengalir ke tempat asal seperti ombak tsunami.

Hasil kajian saintis berkenaan disiarkan di Internet oleh Jurnal Public Library of Science ONE. - Agensi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...