Followers

akademi etiqa..

| Monday, June 14, 2010 | |
time nie dlm perjalanan pulang dari Kl ke seremban naik LRT..



..kenangan dengan pelakon iklan encik bob..

.. bersama nizam...


sebelum berangkat pulang ambil peluang bergambar dengan encik shafie(3 dari kanan) dan encik bryan..
.. sebelum balik hotel star point berposing jap..
...ketika dalam kelas etiqa..

..best sgt..
..semangat kebangsaan..hehe..


..AGENT ON BOARDING PROGRAM..
semasa fisrt day classes
aku sekarang baru nak mengenali dunia luar...cz aku baru nk kuar dari kurungan dalam diri ku nie...seolah2 rama baru nak kuar dari kepompong nyer..dulu waktu aku sekolah rendah, menengah sehinggalah ke kolej diriku rasa cm aku rasa kecik sgt2..takut nk berjumpa dengan orang lah..jd terlalu pendiam..dh plak tu x bergaul dgn orang sgt...sbb tu la aku x rr aku tak ramai kawan...n time nk wat presentation aku lah rasa paling bodoh dan x tau nk wat pe time present tu..waktu lah rsa gementar yg teramat sgt n sampy suara pon x kuar n tersekat2...timr tu gak aku x kuar siapa diriku yang sebenarnyer..aku bukannyer hipokrit tp kadang2 tu aku x tau apa yang sebenar yang ada dalam diriku..waktu tu gak aku x de keyakinan langsung dalam diri aku...


tp sejak aku berada di akademi etiqa selama 12 hari..aku dapat pengalaman dari encik syafie,encik sidek, encik sanitee, cik rahimah dan puan suzila..aku dapat belajar sesuatu yg baru dalam diriku..
selama nie aku xde dan kurang keyakinan n sekarang nie aku tgh belajar dalam proses meningkatkn keyakinan diri...aku mahu kuar dari kepompong..
aku pon pernah terfikir sampai bila aku harus berada di zon selesa..n sampy bila aku nk duduk dalam kepompong..
dan aku juga harus berani sahut cabaran...


cam nie aku citer kat korang sepanjang aku 12 hari kat sana...
pada hari pertama hingga hari ketiga la x silap aku..
aku jadi terlalu pendiam dalam kelas..encik syafie, dia akademi executive etiqa menyuruh kami membuat latihan phonecall..
time tu dia bahagikan dua kumpulan..
aku kumpulan pertama dengan cik rahima dan kumpulan kedua dgn encik syafie...
tp sebelum mbuat phone call tu kena skrip dulu cara bgmana nak bercakap dengan prospek..
time aku wat skrip aku x tau lagi kesilapan aku kat mana..
tiba aku membuat phone call dengan lim chee ann...chee ann bg respon kurang baik..lagi pon time menanyakan soalan dia jawab sebaliknya...ahhh time aku x tau nk kata apa..chee an bukan nk tolong..eee geram aku time wat latihan phone call dgn dia..
bukan salah dia..hehe...
setiap latihan yang di buat tu kena amik markah..cik rahimah sebagai trainer pengambil markah...
lepas dh abis latihan phonecall dgn cik rahimah..
cik rahimah beri komen...
bila tiba giliran aku dia bagi komen...
dia kata soalan yang aku tanya chee ann dlm phonrcall boleh menyebabkan prospek(chee ann) akan terasa dgn soaln yg aku tnya pd die...
arhh time aku rasa paling bnyk wat kesilapan...
n baru aku tahu kesilapan aku berada ditahap mana...
lepas habis kelas..aku face to face dgn encik shafie...aku bgtau msalah aku yg aku xde keyakinan diri dan kesilapan aku bila aku wat skrip utk phonr call tu..
aku bg tgk skrip phone call yg aku wat tu..
dia cume hanya sengih..berkerut muka aku time tu..
pastu dia kata setiap org mesti wat ksilapan...
aku dh luah pe terbuku di hatiku nie..
dia suruh aku bercakap depan dia cz aku x berani nk present...
dia tnya apa yang aku minat..
aku kata music..music p.ramlee..
padahal time tu aku bukannyer tau sgt pon pasal tu..n nk berckap dpn dia dh menggeletar...huhu..
pastu dia ubah topik dia tnya aku apa pengalamn aku sebelum aku final xm..
masa kat situ kat rase emotional aku dtg dgn sendirnye..nk mengalir jugak mata aku depan dia..tp aku dtp kawal..
aku bukannyer nk menagih simpati...
time tu gak aku dh nk terkencing tp aku tahan...
dh abis tu aku duduk depan dia...
dia bagi motivate aku...dia suruh aku cuba wat sesuatu perkara..
kalu kita x wat kita x tau kita berada di tahap mana...
dalam lebih kurang 1 jam lebih dia bg motivate...time tu lah aku duk tahan kencing..emmm malu yer..hehe...
dh abis bg motivate tu aku pon pe lagi cpat ke bilik air..


pada hari keempat...pagi tu setiap kumpulan akan present tentang apa yg perlu di buat semasa berjumpa dgn prospek..
time pagi tu aku sahut cabaran aku nk present..aku nekad..aku kata dlm diriku..aku kata
sampy bila nk jd cm ni x present..aku pon bangun..time aku bangun nk present kawan2 aku "oooo dila" nmpk cm diorg terkejut skit aku bangun nk present...
aku ambil masa gak nk present tu..
bila aku start present bla bla bla..part len aku berhnti jap..n taufiq ketua kumpulan aku nk ambil presentation pastu aku kata 2gu jap..
pastu baru dpt ide nk present..
n baru taufiq ambil alih..
bila dh abis present tu encik syafie melihat aku de perubahan skit..
bila aku dh cuba present sekerat jalan sekurang-kurangnyer aku kena
memperbaiki lagi tahap komunikasi aku n cara aku membuat pembentangan...


pada hari kelima x silap aku la kan..encik syafie menyuruh kami membuat latihan tentang cara2 nk ambil malkumat prospek dgn cara pengiraan utk prospek...aku cabar diri aku..aku nk melakukannyer...time latihan tu aku dgn nizam wat latihan depan encik syafie..aku jdi agen n nizam jd prospek..sedg aku wat latihan dia bg komen..n bila dh abis latihan aku dgn
nizam, encik shafie kata "well done"..time tu aku rasa gak gembira..rasa gak keyakinan ade dlm diri waktu tu..alhamdulillah...tp aku bnyk belajar lagi...aku x nk takbur n bangga diri..
lepas mkn tghari kami kena berada di tingkat 12 x silap aku..tingkat 12 tu adalah pejabat etiqa..
pastu encik shafie setiap pelajar duduk mana2 tempat yang de telefon kena wat phonecall dgn prospek yang kami kenal...
aku duduk tempat yg de telefon..pastu encik shafie kata tempat yg aku duduk tu tempat dia..
aku pon kata oooo...
dari 10 org yg aku hubungi 3 org je yg respon...
3 org aku hubungi tu mak n pak sedara aku n pakcik angkasawan..hehe..
yang len tu de yang dpt dihubungi dan de yg x bermint..huhu
emmm kalu time makan sepanjang kat sana pihak sapot makanan utk sarapan pagi hingga mknan petang..tp pihak etiqa gak sapot kami seramai 19 orang daripada 21 orang tidur kat hotel star point dekat jalan masjid jamek...
badan aku naik begitu cepat..yelah asyik makn tanpa exercise langsung..
lepas abis kelas etiqa terus balik hotel n bongkang terus hempap badan ats katil...
sejuk plak tu duk dlm econ..hehe..

pada hari yg terakhir hari yang ke 12... puan suzila panggil puan suzi..dia menerangkn tntg pengsian maklumat prospek yg tertera pada borang tu..aku nk cter skit mengenai cik suzi nie cz nie first time n yg terakhir kami jupa dia semasa kelas terakhir kami..dia nmpk muda cm remaja n umur nmpk cm 25 atau 27..tp ank 2 org..sorg 8 tahun n sorg lagi 5 tahun...
puan suzi memg cntik n lembut orangnya..kami terasa kelainan bila puan suzi ambil cz selalunyer encik syafie akn kata cm nie"boys n girls, listen to me"..bila dia xde time tu..rasa len sgt...mase tu dia pon de kije len..lagi pon sbelum kelas bermula encik shafie dh bagi tau kami yang puan suzi akan menergkn secara detail lagi sperti yg org yg nyatakan di atas td...
lepas dh abis puan suzi membntgknnye..encik sidek, lupa plak nk bgtau sapa dia sebenarnya..dia seorg speaker n dia bnyk pengalamn ttg etiqa n bnyk bg motivate spnjg kami berada di sana..
encik sidek n encik syafie bg kami semua kata2 semngat dan dorongan kepada kami untuk terus berjaya...

haaaa time dgn dekat2 nk balik seremban la kami semua mengambil pluang bergambar beramai2..berposing sakan..setiap pelajar wanita bergambar dgn encik shafie,encik sidek n x melpaskn peluang aku dpt bergambar dgn puan suzi...sebelom kelas berakhir dlm beberapa hari tu kami berjumpa dgn pelakon iklan n ambil peluang bergmbr dgn dia iaitu che bob..

sebenarnya de lagi nk cter sepnjg 12 hari tu..tp tngan nie dh lenguh nk taip..hehe..
insyallah bile de peluang aku nk menulis lagi dlm blog nie..
cayukkk dielaaa...










0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...