Followers

::Kisah Ponteng & Duit Raya::

| Friday, August 20, 2010 | |
  1. selamat bersahur...hampir nak masuk waktu subuh..aku harap kita semua dapat menjalankan ibadah puasa dengan ikhlas agar mendapat keredhaan Allah SWT.
  2. waktu kecil lah ibubapa perlu mendidik dan melatih anak-anak berpuasa..begitu juga dengan ibubapa aku dulu melatih aku aku berpuasa semasa umur ku 5 atau 6 tahun..aku masih ingat lagi aku tak tahan sangat ketika berpuasa..ambil lah peluang waktu mandikan..pastu sanggup minum air paip dalam kolah mandi..ye rr kan aku budak yang mentah..padahal tahu puasa tak boleh minum..tak boleh makan..tapi di sebabkan terlalu haus, minumlah air paip tu..emm memang teruk betul aku waktu kecil..n then buat-buat puasa depan parent..buat macam tak tau apa-apa..huhu..
  3. kanak-kanak memang suka kalau ada ganjaran semasa mereka sedang berpuasa..termasuklah aku mase kecik..masa tu aku darjah 1 agaknya..abah aku kata kalau puasa penuh dapat RM30..sanggup puasa penuh kerana nak dapat ganjaran punyer pasal..hehe..bila dah time raya tu segenggam duit syiling abahku bagi kat aku..siapa tak nak duit raya time waktu kecik-kecik dulu..hehe..
  4. waktu kanak-kanak juga lah suka bergaya dan melaram dengan baju raya masing-masing..termasuk lah aku sekali lagi kan..hehe..umur aku waktu 12 tahun pakaian agak raget skit rrr..dengan rambutnyer macam tomboy..huhu..pastu touch-up muka tu..bibir mesti rr merah nyala kan..hahah...dah macam badut....
  5. bertandang ke rumah orang atau jiran tetangga adalah suatu kemestian..tak sah la kan kalalu hari raya tak bertandang ke rumah orang kan..tak kira lah kenal ke tak kenal belasah je rumah orang pergi beraya atau bertandang dengan muka selambanyer..dah set minda nak beraya umah orang nak duit raya..haaa..yang ni memang kena didik dan ajar anak-anak..jangan tanam sifat anak-anak minta duit taim kat beraya kat umah orang..cz jangan jadi macam aku waktu kecik dulu..hehe..
  6. bila tuan rumah ajak makan kata dah kenyang..padahal datang beraya dah set dalam otak nak duit raya je..bila dah dapat belah cam tu..sesetengah tu jelah buat macam tu kan..sekurang-kurang rasa rr skit ambil hati tuan rumah..tak kira orang dewasa ke kanak-kanak ke kena la hormat tuan rumah bila bertandang ke rumah nya..
  7. dalam sampul raya atau angpo mesti letak duit kan..tak kan letak pasir pulak..dah melalut pulak aku bermadah..hehe..budak-budak akan tengok berapa ringgit mak sedara atau pak sedara ke atau kenalan rapat yang bagi duit kepada mereka..bila mereka tengok je duit raya dalam sampul tu..laa singgit je..ini lah yang berlaku kat sepupu ku sndiri dalam lingkungan umur 3 atau 4 tahun..kanak-kanak zaman sekarang dah pandai singgit tu skit je..jika kita bagi rm10..wahh banyaknyer..itu lah telatahnya...emm termasuk lah aku lagi kan..kan..kan..hehe..:P
  8. dah 11 hari kita berpuasa...dah aku citer pasal entry ni..huhhuhu...

4 comments:

Trackback by Nur Hawa Mohd Zin August 20, 2010 at 3:24 PM said...

mak aih..panjang nye n3...hehe..selamat berpuasa...cantik templete

Trackback by dayana August 20, 2010 at 8:50 PM said...

tu la panjang benau n3..heheh.tq hawa...=)

Trackback by Azwandy Bin Muhamad August 20, 2010 at 10:27 PM said...

Salam...

Masa kecik2 dl mmg selalu dpt duit raya...
Bla dah besar ni xdpt lagi dah...Huhu...

Trackback by dayana August 20, 2010 at 10:50 PM said...

huhu..tau tak pe..dah tak dpt duit raya..T_T

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...