Followers

::taHaP KeBeRsiHaN::

| Monday, July 26, 2010 | |

salam semua...nak tanya skit..anda semua suka kan duk hotelkan?tak kira la hotel murah ke hotel bertaraf ke atau hotel yang banyak bintang-bintang tu...(dah merapu plak minah nie..ahakss)..hotel?bila nampak hotel selalunyer kata bagi orang yang mampu..kalu ada pon manusia-manusia yang duduk hotel ikut pakej itu pon sekiranya ada seminar atau segala macam kursus yang berkampung di hotel untuk beberapa hari..apa yang saya nak ceritakan apa yang berlaku sepanjang saya kerja kat hotel bahagian bonquet dari segi tahap kebersihannya..haaa selama ini saya cerita mengenai function apa yang mereka buat dan apa tugas saya semasa saya menjalankan tugas...


nak tanya lagi nie..?pernah tak anda jika menghadiri sesuatu seminar ke,kursus ke,motivasi kat mana-mana hotel?jika ada sesuatu function ke tapi xkiralah function apa pun kan mesti la ada makan-makan kan...(banyak soal plak saya nie..)tapi pernah tak anda terpikir tahap kebersihan pinggan mangkuk sudu garpu ke yang anda guna semasa anda makan kat hotel..tapi kebanyakannya saya rasa mesti ada yang kata tahap kebersihan kat hotel terjamin..sebenar tahap kebersihan memang tak terjamin pun..
jangan rasa gah,berlagak atau dengan kata lain berlagak sombong jika duk hotel ditambah pulak makan yang sedap-sedap tu..makanan tu sah lah enak dan sedap di makan tapi bila lauk dah letak dalam pinggan tu arghhhh..nampak je berkilat dan bersih tp tak sebenarnya..jangan mudah terpedaya


ni nak bagitau..pinggan,mangkuk,sudu garpu,cofee n tea cup yang banyak nak dibasuh tapi bukan pakai tangan untuk di basuh benda alah tu semua yang xtak menang tangan untuk dbasuh walaupun ramai pekerja..nak basuh tu semua pkai mesin yang canggih tapi bukan pakai sabun..rasa-rasanya pkai air je kot..itu yang aku tengok dengan kepala mata aku sendri..bila dah siap bersih kan tu semua mestilah kena lap..bila nak lap benda tu semua ada lagi kesan atau sisa makanan yang melekat..huhuh..tu kena lap guna wiping(guna air panas nk lap ..)


hari tu guest yang hadir dalam seminar dalam 500 orang..mestilah banyak nak guna gelas dan goblet tu..guna pakai mesin canggih gak..kena wipping lagi..n then guna kali kedua goblet tu cz x sempat nak basuh kena wipping sekali lagi..huhu..ada kesan lipstik ke n tak kiralah kesan apa sekali pun kena lap sampy berkilat..huhu..adakah anda sanggup menggunakan goblet tu..masing-masing akan kata eeee geli..uwekk..goblet tu jugak digunakan isi wain...huhu..memang sah tak samak balik goblet tu..jika taim tu guest nak sudu dan garpu taim tu x cukup bendah alah tu kononnya..pihak supervisor kata ambil guna orang lain yang pakai guna sudu dan garpu tu pergi basuh gitu-gitu n then lap..pastu bagi pada guest..huhu..aku x sanggup melihat dan bagi benda tu kat guest..jika guest nak warm water plak guna air panas tapi terpaksa plak tambah air paip nk bagi air suam skit...taim nak bagi kat guest tu memang rasa kesian

jadi xperlu nk dibanggakan bila makan kat mana-mana hotel..aku bukan nk kutuk,mengumpat tapi nak bagitau keadaan realiti yang berlaku..tak bagitau perkara sebenar apa yang berlaku mestilah berdosa kan lebih-lebih lagi rasa bersalah dalam diri..

p/s:ada sesetengah guest yang memandang kerja macam saya buat nie di pandang lekeh atau pandang sebelah mata je cz dengan kata len jadi kuli oranglah atau nampak orang macam kami tidak berpelajaran tinggi..tapi sebalik tahap kebersihan hotel mereka xtahu..kami yang bekerja dan surve kepada mereka kami yang lebih tahu tahap kebersihan tu cam mana ..(bukan nak bercakap besar atau telebih kata tapi inilah betul2 realiti..huhu)..

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...